Beisfjord Rememberance:
"Beisfjord remembrance" is a collaborative art project by Marsil Andjelov Al-Mahamid (Norway/Serbia), Igor Smiljanic (Serbia), Darko Taleski (North Macedonia), Tamara Ristic (Serbia) and myself. It was organized as part of the 75th year anniversary of the catastrophic prison camps in Beisfjord and on Bjørnefjell in northern Norway. 900 Yugoslavian war prisoners were shipped to these prison camps in 1942, and within 4 months 748 of them had died caused by the horrific conditions in the camps, or been murdered by the prison guards. The art project is an attempt to treat these traumatic incidents artistically, and explore how art can be used to gain knowledge and create space to talk about dark sides of history. The project consisted of public performances at Bjørnefjell, and in Narvik war museum in 2017, in Koco Racin gallery in Skopje in 2019, and led to videoworks based on the documentation of the performances.
Eit samarbeid mellom Marsil Andjelov Al-Mahamid, Igor Smiljanic, Darko Taleski, Tamara Ristic – Kezz og Eirik Fagerheim Kalsås.
Den 24. juni 1942 ankom 900 jugoslaviske fangar Beisfjord fangeleir. Den 17. juli vert 588 av fangane transportert til Øvre Jernvannet, medan dei resterande 287 sjuke og svake fangane vart skoten eller brent inne, natt til 18. juli. Dette er til den dag i dag er den største massakeren skjedd på norsk jord i nyare historie.
Ved Øvre Jernvannet vart fangane tvugne til å jobbe med å byggje veg til Sverige. I løpet av dei 5 vekene leiren eksisterte vart 242 fangar drept, eller døde som følgje av dei brutale livsvilkåra.
På 75-årsmarkeringa for desse hendingane bygde Marsil Andjelov Al-Mahamid, Igor Smiljanic, Darko Taleski, Tamara Ristic – Kezz og Eirik Fagerheim Kalsås eit midlertidig monument ved restane av fangeleiren på Bjørnefjellet, og heldt ein stadspesifikk performance på staden.
Undersøkingane knytta til prosjektet handlar om korleis kunst og kunstens diskurs kan hjelpe med å trekke lærdom og erfaring frå historie og minne frå krig.